tiistai 7. tammikuuta 2014

joulujoulujoulu

Niinkuin aina, kirjotan ensin tähän jonkinmuotoisen tekstin siitä mitä oon tehnyt ja lopuksi saatte valtavan kuvavyöryn joissa pienet selitykset.
Sanon suoraan, että mä pelkäsin joulua. Tykkään joulusta ja sen odottamisesta tosi paljon, mut tiesin et tänä vuonna se tulis olemaan ihan erilainen kun ei oo tärkeimmät ihmiset lähellä ja perinteet toiset. Usein kuulen kysymystä täällä että "eikö sulla oo koti-ikävä?" ja vastaus oli aina että "ei, ei vielä, ehkä joulun alla sitten" johon vastauksena sain paljon empaattisia voihkauksia ja "oot niin rohkea" sekä "mä en kestäis joulua ilman perhettä" -selityksiä. Mä vaan hymyilen takaisin, mitä muutakaan voisin tehdä. Ikävä tulee jos tulee, sille ei sit voi mitään, sanon usein jos joku antaa säälipisteitä. Kerron yhen jutun kuitenkin, joulusta voi selvitä ilman ikävää. Been there done that.
myyjäisiä! Saksa plus Suomi
Viimeks kirjottelin joulumyyjäisistä, jotka oli ennen lomaa ja mun mokkapalat oli (melkein) menestys! Mun virkatuista sydämistäkin tykättiin, itsetehdyistä joulupalloista en ollut varma. Käytiin samana päivänä leffassa secondelaisten kanssa kattomassa The Immigrant ja itkin liian monta kertaa. Joulucelebrationin eli surkeiden joululaulujen jälkeen LOMA! Ja heti seuraavana päivänä uudestaan leffaan, isäntäperheen kanssa tällä kertaa. Käväsin kans Bordeauxissa, viime hetken vierailulla 23. päivä, shoppailemassa jouluvaatteita. 24. päivä tehtiin koko päivä ruokaa kotona ja illalla suunnattiin kirkkoon. Ja koska meijän perheen pienimmät on liian kärsimättömiä, avattiin lahjat jo kirkon jälkeen sillä muuten ne ois herättäny kaikki kuudelta aamulla :-D
Lahjojen jako tapahtu ennen kirkkoon menoa siten, että jokanen oli jättänyt kenkänsä jonnekin olohuoneeseen ja siten Joulupukki "tunnistaa" kenelle lahja menee, eli toisin sanoen jaettiin ne mun äidin kanssa. Jokaisen lahjan avaamisen jälkeen mentiin henkilökohtaisesti sanomaan kiitos pusuilla sille, kuka lahjan on "antanut" (koska Joulupukkihan ne antaa). Itehän sain kaks kirjaa Suomesta, pari keittokirjaa, suklaata ja Stromaen levyn, joka on tavallaan muisto sitten tästä perheestä. Paras lahja tänävuonna oli kuulemma Afrikan tähti jonka annoin veljille ;-)
Ruuaksi oli illalla melonia ja ankkaa, kastanjapyreetä, syöttökukkoa(?), vihanneksia jee ja tiramisua. Oli tietysti kastikkeita ynnämuuta mutta en niitä ruvennut painamaan mieleeni mutta hyvää oli! Seuraavat kolme päivää vietettiin sit taas vielä enemmän syöden ja sain jopa graavilohta josta oli mausteet pesty pois... eli lohta.
jouluasua!
joulukattaus
Joulun välipäivinä suunnattiin mökille Pyreneille ja syötiin loman aikana yhteensä neljä galette du Roi:sta eli niikun pullarinkulaa, jonne on piilotettu posliinihahmo. Se on siis joulun jälkeinen perinne, missä joku lapsista menee pöydän alle jakamaan pullapalat jotta huijaaminen ois mahdotonta ja se joka saa posliinifiguurin pullan sisässä, on "kuningas". Kruunauksen jälkeen -mukana on siis aina paperikruunu- kuningas jakaa perheenjäsenille eri tehtävät kuten ritarit, siivoojat ja prinsessan (sekä bonuksena meillä oli kissan kakkojen poisheittäjä). Yllättävällä tuurilla mä sain sitten galetesta pienen posliinilehmän, heti tuli päivästä parempi haha! Mökkeilyn aikana käytiin neljään kertaan laskemassa joista kolme menin suksilla ja yhden laudalla. Näihin päiviin mahtui myös mun 17v synttärit jotka hostperhe oli unohtanut kunnes sitten lounaalla muistutin asiasta :-D käytiin laskemassa ja illalla syötiin raclettea ekaa kertaa (sulatettua juustoa yms) ja sain lahjaksi valokuvapidikkeen ja kirjan joita myydään meijän lähikaupassa :-D noh, kokemus sekin. Uusivuosi meni syöden foie gras:ta (ankanmaksaa hyh) ja sulattaen tinaa jonka Itävaltalainen serkku oli tuonut mukanaan. Mun tinamötikkä muistuttaa viikinkivenettä, mitä se sit meinaakaan. Vuoden vaihtuessa pelattiin lautapeliä kaikki yhdessä ja kahdeltatoista pusuteltiin sitten toisia mut siihen se sitten loppuikin. Tästäkin voi sanoa et odotin jotain muuta. Toinen ja vika lomaviikko vaan otettiin rauhassa, juhlittiin vanhempien hääpäivää, syötiin crêpejä ja nähtiin serkkuja. Käytiin kans jollain nunnilla syömässä kakkua, mikä oli kieltämättä jännä kokemus. Ja kuten tiiätte kaikki, mun loma loppu täydellisesti Suomen maailmanmestaruuteen! Tuntu hassulta hehkuttaa perheelle lätkää, kun nää ei siis ihan oikeasti kato lätkää sitten yhtään, sama ku kysyin Suomen rugby -maajoukkueesta jotain. Ei sellasta varmaan ees ole.  

Tänään juttelin meijän aluevalvojan kanssa ja mulle on löytynyt uus perhe! Ne asuu noin 10km Libournesta ja harrastaa musiikkia, muutto sinne tapahtuu perjantaina tai lauantaina. Mulla on siellä kaksi sisarusta, 12v veli ja 15v sisko joka on samassa koulussa mun kanssa, en malta odottaa! Tiedän kyllä että tuun varmaan itkemään perjantaina ku lähtö koittaa mut eiköhän siitä yli päästä. Itkemisestä puheen ollen, Kata mun luokalta oli saanu mun luokkalaiset kirjottamaan synttäritoivotuksia mulle pieneen vihkoseen ja lisäks ostanut ison "pötin" purkin karkkia mulle ja sain ne sit tänään! Olin ihan järkyttävän liikuttunut siitä, mitä mun luokkalaiset oli kirjotellut sinne ja erityiskiitos Katalle<3

galeten lehmä ja mun kruunu!
perhetuttuja ja tinan sulatusta
-93 vuodelta oleva kokohaalari, ottakaa mallia
vanhempien hääpäivä
Augustin, Benoit, Marie, minä, Caroline, Raphael ja äiti mahtavissa maisemissa!
merci à vous!!<3
bisous,
Ronja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti