torstai 12. syyskuuta 2013

woop

ja NYT kerron koulusta ku nettiki toimii osittain.
Menin maanantaina kouluun mun isän kyydillä, kyydissä mun sisko Marie(15v) joka käy samaa lukiota mun kanssa ja mun veli Raphaël(12v) joka käy lähellä olevaa collégea eli yläastetta. Aamiaiseks olin vetässy perinteisen patonki-voi-hunajaleivän ja kaakaota ja ensimmäinen ihmetys tuli kun autossa ollessa muut alko rukoilla. Isä meidän kuulostaa tosi kauniilta ranskaks (vaik olin kuullu sen jo kirkossa sunnuntaina ekaa kertaa) ja Marie sitten selitti et autossa matkalla kouluun rukoillaan hyvää päivää ja siunausta kaikille läheisille, ihanaa siin oli kuitenkin se et myös mun puolesta rukoiltiin. Sitte ku saavuttiin koululle ja oltiin heitetty Raphaël omaan kouluun, ekana vastassa oli tupakansavut. Varmaan kaikki täällä polttaa mut mun perheestä ei onneks kukaan, Marie kerto et tääl ei kauheesti välitetä ikärajoista niiku näkee. Koulussa huomasin et meitä vaihtareita on kuusi samalla luokalla, minä plus kaks tyttöä Suomesta, Christian Italiasta, Ole Norjasta ja Magdalena Ruotsista. Selvittiin hyvin ensimmäinen päivä ja tällä hetkellä en ees muista mitä eroa näil päivillä on ollut.

 Mun lukio on muuten Lycée Montesquieu Libourne, joka on katolinen yksityislukio mut ei eroa kyl millään tavalla normilukiosta :D 
Oon täällä Ranskassa luokalla Prémière L (litterature eli kirjallisuus) missä pitäs olla 97 -vuonna syntyneet mut kaikki on 16-18v.. Lukio Ranskassa menee silleen et on Séconde (lukion 1.lka, 1998), Prémiere (lukion 2. lka, 1997) ja Términale (abivuosi, 1996) ja linjoja on kakkosella ES(économiques et sciences), S (sciences), L (litterature) ja muita en sit muistakaan. Mulla on aineina lukkarissa Let modernia (ranskaa), Histoire-Geota(hissaa ja mantsaa sekasin, en tajuu siit mitää), Anglaista eli enkkua, ECJStä eli hissaa, Anglais litterature eli Englannin kirjallisuutta, SVTtä eli bilsaa, Sciences Physique eli fyssaa (yläastetasoa koska ollaan kirjallisuuslinjalla), ryhmänohjausta, Chimie en anglais eli kemiaa enkuksi sekä liikkaa. Mulla ois kans ollu saksaa ja espanjaa mut koska en oo opiskellu kumpaakaa ni ei tartte nytkään. 27 viikkotuntia (50min jokanen) ja loput ajat käytän sitten étudessa, eli luokassa mis kaikki on hiljaa ja opiskelee tai tekee läksyjä XD tää on tosi hassu juttu koska en oo saanu yhtäkää läksyy vielä ja joudun maleksia siel étudessa melkeen 14 tuntia viikossa koska koulussa pitää olla 8-5 joka päivä. Heh.
'
RUOKA. 
Ah, täällä kouluruoka on hyvää vaik jonot kestääkin kauan. Vaihtoehtoina on yleensä kolmea eri paninia, "normiruokaa" eli jotain riisiä ja kanaa yms, jälkiruokia, ranskiksia ja erilaisia limuja. Ruokailu alkaa 12.30 ja kestää 13.40 asti ja koska mul on hypäreitä ennen ruokailua pääsen aikasin syömään.  Ruokala on tosi pieni mut ei oo ainakaan vielä haitannut yhtään! Koulusta en muuten tajuu hölkäsen pöläystäkään koska sanakirja on vasta matkalla Suomesta tänne laskimen kera. Hostit muuten vihas salmiakkia "le bonbon noir"ia... okei en enää tiiä mitä kaikkee kertoo tänne. 
Tääl muute kaikki käyttää mustekyniä ja irtopapereita ja mäki nyt sorruin siihen.. 
Ja nimi Ronja on tosi vaikee lausua. Nyt meen suihkuun heips ja kirjottelen sitku keksin kerrottavaa!
Mun huone ihanalla isolla sängyllä, kylppärillä, pöydällä, spinningpyörällä, jättivaatekaapilla ja ovella ulos!
Olohuone ja Marie taustalla :)
ja keittiö! en jaksa lataa  näitä muita kuvia tänne..


2 kommenttia:

  1. vähän toi keittiö on outo :ooo mut sun huone on ihana ah oon kateellinen <33 milon sul alkaa partio siel?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. just kodikas! en tiiä vielä :) mut aika pian varmaan mut nää ei käy ees metsässä partios tai suunnista :D<3

      Poista