maanantai 9. syyskuuta 2013

KYLLÄ

VIHDOIN JA VIIMEIN!
Oon tuskastellu kirjottamisenhalusta täällä Ranskassa mut wifiä on joutunu aina odottaa hetken jos toisenkin (kun hostellin netti oli vaan aulassa ja kun hostit hukkas salasanan). Kaikki menee tääl kuitenki hyvin! Alotan silti ehkä aikajärjestyksessä kertomaan kuulumisia, joten suunnataankin ensin Helsinki-Vantaan lentokentälle ja siitä sitten Pariisin kautta tänne ;-)

Mun matka kohti Ranskan ihmeellistä maata siis alko keskiviikkona, kun saavuin lentokentälle kahen matkalaukun kaa ja kiloja oli vaan 16... Siis kuustoista. Aika vähän vaik ite sanonki. Tavattiin kahen muun suomalaistytön, Marian ja Katan kanssa ja mentiin sitten yhessä turvatarkastuksista. Vasta Pariisin puolella tajuttiin kysyä kahelta muulta tytöltä onko ne menossa Exploriuksen kautta vaihtoon. Nää kaks tyttöö oli kans menossa mun kaa samaan kouluun ja tulee Ouluhoodeilta! Ehkä puhunki ranskaa ja oulun murretta ku saavun takas. Tavattiin kentällä muita vaihtareita pohjoismaista ja mentiin bussikierrokselle Pariisiin, lopuks päädyttiin kans meijän hostellille joka oli mukava mut aika järkyttävä kans. Oltiin kuitenkin niin kikseissä koko Ranskasta ettei haitannu! Koko tän "orientaation" aikana puhuttiin siis englantia joka oli kaikille yhteinen kieli. Perjantaina joukkoon tuli kans ausseja jotka sano Bretagnen Brittanyna ja oli muute vaa tosi hassuja. Lauantaina suunnattiinkin junalla jo Libournea kohti ja viimesillä minuuteilla jännitti niin paljon et kädet täris. Mua oli vastassa ihana pieni Ronja -kyltti ja kaks söpöö poikaa sekä mun hostäiti. Ensimmäisenä pusujen jälkeen kysyttiin miten mun nimi lausutaan, täällä se on Ronya avec le R francaise :-D

Nopsaa tapasin kans mun muut sisarukset (paitsi mun 20v veljen Augustinin koska se opiskelee Nantesissa) ja hui sitä kielikylvyn määrää heti alussa! Nopeesti mulle myös selitettiin et kukaan perheestä ei osaa englantia ja et ku vanhemmat ei oo kotona ni opetan lapsille erilaisii sanoja.. Näille tuotti vaikeuksia sanoa sana _that_ koska ne sanoo sen zäz haha hassun kuulosta! Kun saavuttiin meijän talolle (ja olin nähny jo monta kilometrii viinipeltoja... äiti ja iskä te niin rakastaisitte olla täällä) niin ulkonäkö ei ollu paras mahollinen mut sisältä ja takaa talo on ihan fantastinen!! Siis tosi tyypillinen etelä-Ranskan talo, kivestä tehty ja takana uima-allas ja mul on jättijätti huone ihanalla näköalalla ja omalla kylppärillä ja parisängyllä ymsyms. näätte kuvia muusta talosta myöhemmin :)

Koska mun perhe on tosi uskonnollinen, eilen oltiin ensin kirkossa (katolisessa) ja sen jälkeen mentiin seurakunnan piknikille! Oli mukava tavata kaikkia tyttöjä jotka tuli munkaa samaan kouluun ja muutenkin olla mukana koko perheen jutussa. Kirkon messu oli vähän erilainen ku evankelis-luterilainen ja jossain vaihees kaikki pusutteli toisiaan.. Pusuista tuli mieleen et tääl poskipusuja annetaan kaks, alottaen vasemmalta puolelta ja niit annetaan aina ku tavataan ja aamusin ja iltasin ja aina ku kiitetään :D huhhuh paljon asiaa ja paljon ois viel kerrottavaa mut kerron koulusta myöhemmin :)
LISÄÄ KUVIA MYÖHEMMIN! aletaa kattoo leffaa mun veljen Raphaëlin ja siskon Marien kaa :-)

2 kommenttia:

  1. Mul tulee kyyneleet silmii ku lukee tätä! Ai ku pääsis itteki kokee kaiken uudestaa... :) (Ps. Nantes o kiva paikka! Asuin 30km sieltä sillon joskus) Pidä hauskaaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tää on kyl once in a lifetime, tulee olemaan niin hyvä vuosi! ui kiva :) pidän!

      Poista