sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Pariisia, vuoria ja kissa

Pahoittelen heti alkuun, palailin viikko sitten lomilta ilman nettiä ja sen jälkeen aikaa tai motivaatiota päivittämiseen ei oo ollut. Nettikin rupes sotimaan mua vastaan ja nyt vihdoin on mahollista kirjottaa pikaisesti ja kertoa mitä oon tehnyt! Jänniä uutisia luvassa ;-) 
Pariisia Galerie LaFayetten päältä!
Alotan loman alkamisesta, josta on vähän yli kolme viikkoa. Käytiin mun hostsiskon Marien kanssa pyörillä St Emilionissa ja kierreltiin hetki, ostettiin paikalliset macaronsit jotka on vähän erilaisia kun normaalit ja palattiin kotiin. Kotoota pakkaamisen jälkeen suunnattiin junalla Pariisiin Marien serkkujen luokse, missä vietettiin neljä päivää kierrellen ympäriinsä, katellen leffoja ja syöden pizzaa. Ainoa asia mitä mulle kerrottiin näistä serkuista oli et ne on "taiteilijoita" ja odotin innolla et näkisin millanen koti niil on. Loppujenlopuks koti oli makeempi kun mitä odotin, kaikkialla erilaisia taideteoksia, lusikoita katossa ja vaikka mitä muuta, nyt kaduttaa kun en ottanut varmaan yhtäkään kuvaa. Perheen isä oli tosi kiinnostunu (ja tiesi paljon) Suomesta ja tunnisti muunmuuassa Aki Kaurismäen ja osasi sanoa "tämä on nätti" sekä "nukuitko hyvin?". Yhellä illallisella  keskustellessa perheen vanhin lapsi, 15v tyttö päätti että menee Suomeen vaihtoon opiskelemaan englantia. Saa nähä näänkö sen ens vuonna uudestaan, tällä kertaa mun kotimaassa. 
kastanjoita!
Tän samaisen perheen kanssa vietettiin loman ensimmäinen viikko maaseudulla Bourgognessa, Ranskan koillis/itäosassa. Kerättiin kastanjoita, maistoin kurpitsakeittoa ensimmäistä kertaa ja tapasin lisää serkkuja, aika normaalia mökkielämää siis. Leivottiin kans sininen jogurttikakku ja pyöräiltiin 10km ylä- ja alamäkiä ja mentiin tapaamaan lehmiä, josta tuli mun uus lempieläin. Viikon maaseutuilun jälkeen Marien kanssa otettiin juna Pariisin kautta Bordeauxiin, mistä mentiin autolla isän kanssa Pyreneeille. Matkustusta siis yhteensä 8h plus vaihtojen odottelut 2h. Samana päivänä saavuttaessa Azetiin olin saanut äidin paketin, kiitos<3 paketissa mukana oli siis villasukat, suklaata, matikankirja (ah), takki ja jotain muuta. 
Vuorillaolon aikana kaikki nuoret työskenteli, koska tääl on tapana se et kun lomalla on enemmän aikaa, on aikaa tehä enemmän läksyjä ja mun sisarukset sai jättikasat runoja opeteltavaks ja tehtäviä tehtäväks. Mä ite luin kirjaa, pelasin lautapelejä, leivoin crêpejä noin 60kpl ja tein palapelejä. Mökille tuli mun host-täti ja sen lapsi, sekä kolmisen yötä oli joku pappi myös mukana. Näin myös vuorien ensilumet! Loman lopuksi käytiin St Lary nimisessä kylässä, ja mukaan tarttui (kaikkien yllätykseksi) kissanpentu, joka asustelee tällä hetkellä meidän keittiössä ja omaa nimen Iglu. Tadaa, siinä mun loma! 
Tällä kouluviikolla on kans tullu jos minkälaista juttua ja ihmetystä. Tiistaina juttelin mun hostäidin kanssa niitä näitä ja kerroin että moni vaihto-oppilas meidän koulusta joutuu vaihtamaan perhettä. Tän jälkeen hän sitten sanoi mulle että mäkin joudun vaihtamaan, joulun jälkeen kun perheellä ei ole tilaa mulle. Normaalisti kun se menee niin, että perhettä vaihdetaan jos on ongelmia. Tää yllätti mut täysin, ja lähetin meidän aluevalvojalle sitten sähköpostia kysyäkseni onko tää ollut tiedossa aikasemmin ja mitä teen seuraavaksi. Vastaukseks sain tylysti kirjotettuna kaiken, mitä teen täällä väärin (mitä ihmettelen myös, koska en oo jutellut valvojalle kuin kerran) enkä lainkaan tietoa mitä tulee tapahtumaan. Tavallaan en yllättynyt, koska mun ja muiden vaihtarien järjestö täällä ei oo toiminut erityisen hyvin, puhumattakaan aluevalvojasta. Koulun henkilökunta tuntee valvojan, ja onneks tukee meitä vaihtareita. 

Ensimmäisien kuukausien jälkeen, voin sanoa että ymmärrän paremmin ranskaa. Silti ahdistaa ajatus siitä, että kohta on joulu ja sillon yleensä osaa jo kieltä aika sujuvasti. Mulla ei oo mitään tietoa siitä mitä tulee tapahtumaan ja missä oon. Vaihtovuos kun on "elämän paras ja huonoin vuos samaan aikaan"
 ihmettelen vaan missä se paras osio on.

9 kommenttia:

  1. Se paras osio tulee sit siin lopus, mut hei voimia <3 pitää hei skypettää joku päivä jookos kookos?
    Ja miten se tyttö Suomeen lähtis vaihtoon opiskelee englantii? Sehä saattas joutuu jonnekki maalle jos ihmiset ei kauheest enkkuu puhu, vai? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tuttavilla oon tavannu vaihtareita jotka on ohjelmassaan valinnu et tulee opiskelee englantia suomeenki! en tiiä miten mut mahollista on :D joo skype kyl! pus<3

      Poista
  2. Tsemppiä Ronja! Alku on aina hankalaa ja sut tuntien, tää tulee olemaan ainoastaan pieni koetus sun elämässä! Sä olet vahva nuori nainen ja myöhemmin muistelet tätä vaihetta ainoastaan kuinka se kasvatti sua. The best is yet to come!! :) Nauti ja älä murehdi tulevaa! Halauksin, Oona :)

    VastaaPoista
  3. Tätä sun blogii on kiva lukee ku oon ite lähös ens syksyn vaihtoo ranskaa:) oon miettiny et ooks ollu joskus pienempänä kisakallios pariki kertaa sellasel urheiluleiril? Kosk luulen et oon ollu sunkaa kaks kertaa samal leiril ja tokal kerral samas huonees?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo haha oon ollu, miten tänne oot päätynyt :-D ja kiva et oot tykänny! minkä järjestön kautta oot menossa tiedätkö vielä? onnea sunki vuodelle sitku pääset tänne!

      Poista
    2. En tiiä muistaks mua tai marikaa (oli kans sillo tokan vuon siel leiril, puhuin marikan kaa just tänää et löysin tän sun blogin ja seki muisti viel sut ja emmyn:)) mut joo:) päädyin sun instagramii jonku meijä koululaisen ig:n kautta ja sit löysin tän sun blogin ja luin sen:) ja toivottavasti sunki vuodest tulee kaiken kaikkiaa hyvä vastoinkäymisist huolimatta!:)

      Poista
    3. Ja oon siis menos ite afs:n kautta:)

      Poista
    4. joo muistan kyl! kyl tää täst, positiivinen mieli päällä :)

      Poista