torstai 13. kesäkuuta 2013

asdfghjklöä!

LÄHTÖ; 4.9.2013

Vihdoin ja viimein munkin aika koitti. Niin puun takaa ja yllättäen sain eilen mun järjestöltä sähköpostia mun host -perheestä Ranskassa ja tietysti kädet täristen rupesin heti selaamaan ja googlettamaan tietoja. Joo myönnän, toi on paras tunne ikinä.

Mua on moneen kertaan kielletty kertomasta tai kuvaamasta mun tulevaa perhettä tai paikkaa missä ne asuu ilman että oon kysynyt niiltä ja musta se on ihan okei ja uskon et teki totutte siihen. En kuitenkaan halua joutua huonoon valoon jo ennen kättelyä. Kerron kuitenkin pari perusasiaa!
Mun tuleva perhe asuu lounais-Ranskassa lähellä Bordeauxin kaupunkia ja Libourne -nimistä kylää, ilmeisesti keskellä viinipeltoja. Mulla on yhteensä viisi sisarusta mun hostperheessä, kolme veljeä ja kaksi siskoa joista vanhimmat tyttö ja poika ovat kaksoset ja mua pari vuotta nuorempia.
Iloisia yllätyksiä oli kuitenkin niiden jooga- ja lasketteluharrastukset sekä varsinkin oma huone -tuntuu et saan hyvin omaa tilaa tarvittaessa.
Luin mun tulevan koulun nettisivuilta ettei vaihtarit oo niille mitään uutta, kuulemma suomalaisiakin ollu jos jonkunnäköstä. Ranskassa kuitenki lukio menee niin, että valitsee yhden parista linjasta
(mm. tiede-, kirjallisuus- ja bisneslinja) ja niin sit opiskelet niitä aineita mitä siihen linjaan kuuluu. Ite toi kirjallisuuslinja ei houkuttele pakollisen historian ja olemattoman matematiikan kanssa mutta tiedelinja vaikuttaa liian vaikealta. Luultavasti päädyn sinne kirjallisuuslinjalle kuitenkin. Ehkä mulle voidaan sit lähettää matematiikankirjoja suomesta.

otan kysymyksiä vastaan enemmän ku mielelläni! 

5 kommenttia:

  1. Miten tänne pääsee liittyyy lukijaaaaks?:))

    VastaaPoista
  2. Vou ihanalta kuulostaa toi sun perhe ja viinipellot!! :) Ja hei tohon toisee postauksee liittyen muaki on alkanu kiinnostaa toi ranskankielinen Kanada, pakko päästä sinne joskus, ehkä sit korkeakouluvaihtoon. Mut ehdottomasti jään seurailee sun vuotta! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mäki kelasin et sitku osaan ranskaa ens vuoden jälkee ni sit on vähä paremmat mahikset jopa pärjätä siellä kanadassa sitten joskus :D oi kiva! :)

      Poista
  3. Niitä linjoja on vähän useempiki:) Mun koulussa oli L=litteraire ES= Ekonomia ja sosiaalitiede (Vähän niinku kirjallisuuslinja mut siinä sit oli vähä matikkaa ja taloustiedettä lisäks) S= Tieteislinja, mulla on kavereita tällä linjalla ja se on tosi hankala oikeesti. Niiltä vaaditaan ihan sikana. STG= Sience de la technologie et la gestion. En tiiä oikee mitä ne siellä teki mut tyylii kauppis tms johtajaopintoja. Sit mun koulus oli vielä SI eli insinööritiede linja :) Sillo ku mä olin vaidos mä en saanu valita vaan mut pistettiin suoraan 1L luokalle. Tosin se saataa vaihdella koulusta kouluun:)

    VastaaPoista